Mitä tapahtuu pikavippimainoksille?

Tässäpä tuli uus blogi perustettua, ihan vaan siks, että on kiva pistää ylös vähän mietteitä kaikenlaisista asioista, mitä nyt eteen tulee. Olen kiinnostunut talousasioista ja sijoituksesta, vaikka en nyt niin kovin ahkerasti ole vielä mitään rahojani liikutellut. Mutta vinkkejä otetaan vastaan, aloittelevalle.

Tässä pohdin nyt tuota uutista, jonka Google kirjoitti viime kuussa blogissaan: se aikoo kesällä kieltää pikavippien mainokset hakukoneissaan. Eli se ei enää heinäkuun alun jälkeen näytä mainoksia, jotka mainostavat pikavippejä, joissa alle 60 päivän maksuaika ja joiden korkoprosentti on yli 36%. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka tämä päätös vaikuttaa Suomen pikalainamarkkinoilla.

google-lopettaa-pikavippimainokset-parasvippiOnko päätöksellä merkitystä Suomessa?

Googlen linjauksen mukaan se aikoo ottaa päätöksen käytäntöön kaikkialla maailmassa, ei pelkästään Yhdysvalloissa. Asia siis tulee koskemaan myös Suomea. Motiivina kieltämiselle on se, että Google näkemyksen mukaan pikavippejä ottavat ne vähäosaisemmat, jotka paljontodennäköisemmin eivät edes pysty maksamaan lainoja takaisin ja joutuvat siten velkaloukkuun. Pikalainat lisäävät siis köyhien kurjistumista. Monet kansalaisaktivistit ja organisaatiot ovatkin kiitelleet Googlea.

Google ei missään nimessä halua suitsia lainamarkkinoita päätöksellään, joten päätös ei tietenkään koske opinto-, auto-, remontti- tai muita lainoja, ei yritysluottoja eikä pitkäaikaisempia rahoituksia. Päätös ei myöskään koske luottolimiittejä kuten korttiluottoja. Tämän vuoksi päätös ei todennäköisesti vaikuta Suomessa paljonkaan.

Suomessa pikalaina-ala on jo valmiiksi säännelty ja rajoitettu: täällä pikavippien korko on määritelty olemaan enimmillään 50% yli viitekoron alle 2000 euron lainoissa. No, toki aika moni pikalainayhtiö on kiertänyt tätä lakipykälää tarjoamalla 2000 euron limiittiä, jossa korko kasvaakin sitten ihan omiin luokkiinsa, paljon yli tuon 50%. Lakimuutoksen tultua Suomen lainamarkkinoilta tipahti kuitenkin melkoisesti pois niitä ihan muutaman satasen lainoja tarjoavia yrityksiä, mikä on tietysti hyvä.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että jos Google päätös ei koske luottolimiittejä, se ei koske suurinta osaa suomalaisista pikalainoista. Suomessa nimittäin on todella yleistä tarjota ja ottaa 2000 euron limiitti, jossa maksetaan korkoa vain käytetystä summasta. Tällaisia limiittejä löytyy listattuna esim Parasvippi.net sivustolta.

Miten Google ryhtyy tällaiseen?

Google veto on yllättänyt monet: kuinka tällainen monikansallinen yritys astuu ikään kuin lainsäätäjän tai moraalinvartijan saappaisiin? Toisaalta Google on jo kauan estänyt selvästi rikollisen aineiston näyttämisen ja mainostamisen hakukoneissaan, esim huumeiden. Ehkä Google haluaa esiintyä vastuullisena yrityksenä, joka ajattelee sen pienenkin käyttäjän etua ja puolesta. Ei halua olla vetämässä ihmisiä taloudelliseen ahdinkoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

76 + = 79